lördag, februari 16

Skidåkning med vovvarna

Idag så hade brukshundklubben en sån här mys-dag med sina medlemmar Acktjärbo skidstation där dom som ville kunde åka skidor och dom som inte ville kunde jobba på sina fika-certifikat om dom inte hade sånt sen tidigare.

Jag började med att prova åka ett varv med lilla Michelle som väger ungefär som en fluglort men som är väldigt bra på att dra i kopplet när vi är ute på promenader i alla fall.
Jag blev riktigt imponerad vad duktig hon var i spåret med tanke på att det var första gången. Hon sprang före mig och drog ganska så bra och sen när Maria E med Dimma och Jill kom och körde förbi så taggade hon igång igen och skulle ikapp dom och hon hängde med dom bra länge men sen drog dom ifrån oss på en rakstäcka men Michelle försökte tappert komma ikapp dom ändå.
När vi åkt runt ett varv på ca 5km så fick det räcka för Michan så då passade vi på att fika en stund (eller flera).

När jag fikat klart så var jag sugen på att ta ut Tissla ett varv i spåret oxå. Det började bra men efter en liten seriekrock med dom som följde med bakom och en liten överkörning och vurpa ganska så tidigt så tyckte Tissla det var lite äckligt det där så hon ville inte dra och knappt springa med linan, sen blev det inte bättre av att alla vovvarna som kom i kapp henne bakifrån ville sätta på henne så blev det bara obehagligt så då provade jag att koppla lös henne så fick hon springa så långt fram som hon ville och då gick det genast mycket bättre även om det gick mycket långsammare för matte att ta sig fram.
När vi nästan hade tagit oss tillbaka så lät jag dom andra åka förbi mig till vindskyddet så stannade jag och Tissla en stund och pratade med varann och gullade lite innan jag provade koppla fast henne igen och sen frågade jag henne om hon visste var Jessica var och hon var ju vid vindskyddet en liten bit längre fram och hon brukar ju ha en massa gott godis så då kvicknade den vanliga Tissel tassel till och började dra matte fram i spåret igen och såg mycket gladare ut nu när det inte var så rörigt med skrikande folk och pilska hundar bakom henne så då gick det med en jäkla fart istället.

Inga kommentarer: