torsdag, februari 21

Lydnad & agilityträning i Hertsjö

Ikväll så tog jag bara med mig Michelle och Nypa till Hertsjö och lämnade dom andra två hemma med husse istället.

Michelle och jag började med att träna positioner och passade på att få lite hjälp utav Kerstin med det så jag slapp titta hela tiden var Michelle var så jag kunde belöna när hon var i rätt position så då fick Kerstin klicka när det var bra så var det bara för mig att sköta belöningen så det gick riktigt bra. Michan har börjat förstå vad det är jag är ute efter nu men hon gör inte rätt alla gånger men det är bra mycket bättre på så kort tid så snart så sitter det sista oxå.
Vi övergick sen till att träna lite inkallning och där blev det lite fusk med att inte riktigt vänta tills matte hade ropat... Hon vill gärna tjuva lite och komma innan jag ropar, det liksom kliar lite under tassarna i inkallningen, men det är oxå bättre än tidigare och så länge det går åt rätt håll så får jag vara nöjd.
Sen fortsatte vi med att träna på snabba lägganden och det är klar förbättring så jag ska nog snart börja träna det från sidan så får vi se om det vi tränat har fastnat eller om vi ska fortsätta ett tag till på det här viset men det märker vi snart.
Som avslutning så tränade vi med apporten och även här har vi gått lite frammåt men det är långt ifrån bra... Vet bara inte riktigt hur vi ska göra för att hon ska vilja hålla den bättre och inte slänga/släppa den så fort hon kommer fram till mig. Det är bara att klura vidare.

Nypa fick sen komma in och träna agility och tänk vad kul hon tycker att det är. Vi började med att springa några vändor på balansen för det tycker hon är riktigt roligt.
Vi passade sen på att få lite hjälp av Malin med tunneln som hon inte riktigt förstår varför hon ska gå in i ena änden där matte står för att sen gå ut i den andra där matte oxå står, varför inte bara gå direkt till matte utan att gå igen den där tunneln, det går ju mycket fortare. Men efter några turer i tunneln så var det ju faktiskt roligare att springa igenom den än att inte göra det. Det var faktiskt så roligt att springa i tunneln att hon bara måsta springa igenom en annan tunnel när vi egentligen skulle hoppa över ett hinder som stod brevid och matte var stupsäker på att hon var övertydlig så att en liten Nypa inte kunde missuppfatta vad matte ville men tunneln var så rolig att hon sprang igenom den tre gånger innan hon tänkte hoppa det där hindret som matte pekade på hela tiden.
Det var en trött liten vovve som gick ut till bilen den här kvällen för ikväll så har hon tränat flitigt och det verkar som att det blir något av henne oxå.

Inga kommentarer: