tisdag, januari 29

Lydnads turnering

Idag har vi tränat lydnad två svängar. Först var jag och hundarna till Höghammar för att träna lite med Maria, Agneta och co.
Då fick Tissla börja och det blev först lite linförighet för att peppa igång henne och få lite fokus innan vi körde ordentligt för hon var i en helt annan värld när vi började. Sen blev det lite fritt följ men det var väl inte riktigt full fokus nu heller utan lite flokigt stundtals, men sen skärpte hon till sig och då gick det lite bättre.
Sen provade vi att göra ett "uppletande" när hon skulle få hämta metallapporten för att se om den kanske blev lite mindre äcklig och det var inte lika mycket joll innan hon tog den och kom med den så det ska vi kanske testa lite mer.
Sen körde vi lite inkallning med ställande men det känns som att vi kan öka svårigheten där nu för hon stannar på en gång min hand åker upp. Så som sista grej så provade jag att göra en inkallning med både ställande och läggande och det gick faktiskt riktigt bra men vi ska inte göra hela det momentet varje gång utan vi tar det nog i delar.

Sen fick Nypa komma ut en sväng och med henne så började jag med att bara släppa lös för att se om hon tänkte hålla sig runt mig eller försöka dra till de andra och gjorde hon det så fick jag se om det gick att bryta henne och få henne att komma tillbaka och det gick för hon satte iväg med en väldans fart mot dom andra nästan direkt. Men sen höll hon sig runt mig riktigt bra när vi tränade lite positioner och kortare transporter med början på höger och vänstersvängar. Jag blir alldeles imponerad på den kontakten hon har för vi har inte gjort några som helst kontakt-övningar utan det har hon alldeles naturligt.
Sen tränade vi på att vara runt och nära andra hundar när hon inte hade hela sin flock med sig och det märks att det är lite läskigt men det går bättre.

Efter träningen så gick vi hem till Agneta som bjöd på kaffe och tårta... smaskens.
När jag väl kom hem från Agneta så var det bara att skyffla i sig lite käk och åka till parkeringen på Bruks i Arbrå för att göra Jessica och Tomas sällskap som skulle dit och träna ikväll.
Den här gången var Janne med så han passade på att träna lite med Soda och jag tränade med Michelle.
Vi började med inkallning och nu tar jag bara ett litet steg mot henne när hon kommer dom första gångerna men inte varje gång och hon verkar ha förstått att hon inte ska hoppa lite bättre(men inte när Tomas lånade henne en sväng och gjorde en inkallning, då passade hon på att fuska med ett litet skutt). Vi körde lite fritt följ också och försökte fokusera på att hon inte ska hamna för långt fram som hon gärna gör med jätte fin kontakt... Vi gjorde lite håll fast övningar med apporten och nu håller hon i den bra mycket längre än tidigare men man ser på henne när hon är på väg att spotta ut den så då får man skynda sig att ta den från henne innan annars är det bara att plocka upp apporten och så gör vi om det, inget mer med det.

Michelle hittade en ny kompis ikväll i alla fall... Tomas, som hade en jätterolig sak som man kunde kampa med och sen så kastade han boll med henne hur länge som helst och det var ju bara jätte skoj så jag tror att Michelle funderade på hur hon kunde smuggla med honom hem som lekkamrat utan att vi märkte något.

När vi tränat klart den här gången så blev den en tur till wallstreet för lite mer fika hemma hos Jessica och Tomas. Tänk vad mycket fika det blev idag då...

Inga kommentarer: