onsdag, januari 9

Lydnad vid Höghammar

Idag så gjorde jag sällskap med Maria och Agneta m.fl. som skulle träna lydnad vid Höghammar Hallen.

Vi började med att gå slalom mellan varann med hundarna och det gick ganska så bra faktiskt med tanke på att det inte är något vi gör speciellt ofta. Sen så spred vi ut oss lite här och där på gräsmattan och tränade inviduellt.

Tissla fick börja med metallapporten och det är mycket slag med tassen och knuffa den med nosen innan hon provar att lyfta upp den men hon tar upp den till slut i alla fall men hon måste prova innan om hon kan få ett klick för något annat först.
Rutan sen, där upptäckte jag att det inte är någon höjdare att försöka sig på när det är lite djupsnö. När jag sen sparkat bort snön från rutan så var det inga som helst problem med att ställa sig där jag ville att hon skulle ställa sig. Sen provade vi en inkallning med ställande med bara handtecken (eller flygande boll vad man nu vill kalla det) och det gjorde hon klockrent som tur var för det blev bara en gång för jag upptäckte att Tissla börjat blöda på en av sporrarna, som jag tidigare under dagen när jag klippt klor råkat klippa en halv mm för mycket på, så vi avslutade där.

Michelle fick komma ut en sväng och vara med på platsliggning som vi körde som sista grej och jag blev riktigt förvånad över hur bra det gick med tanke på att det var länge sen vi gjorde en platsliggning så det är lovande. Sen gjorde vi lite fritt följ och det var lilla fröken väldigt med på och tyckte det var roligt att göra något men efter en liten stund så fick hon leka med Morris en stund istället och det var ju ganska så roligt det med.

Sen en liten rapport om Spira till alla som undrar hur det är med henne.
Hon är mycket bättre nu och följer med ut på promenader och sparkturer men hon ska inte härja för mycket med andra hundar än då hon har lite känningar kvar som märks av då.
Så hon är på bättringsvägen och blir bättre både mentalt och fysiskt så det går åt rätt håll.

Inga kommentarer: