onsdag, januari 16

Halkig träning

Idag så åkte jag och hundarna till Höghammar hallen igen för att träna lite lydnad lika som förra onsdagen.

Jag började med den jag tyckte behövde lite träning mest, Michelle, som var bra på tårna när jag plockade ur henne ur bilen.
Vi började med lite inkallning så hon skulle få springa av sig den värsta energin och det märktes att hon hade samlat på sig. Det blev stämpling av matte nästan varje inkallning trots att jag försökte säga fot när hon var en bit ifrån och även kliva åt sidan så lyckades hon hoppa på mig den rackaren men vi lyckades ialla fall avsluta med en inkallning där hon inte stämlade mig i magen.
Vi körde lite positioner oxå. Eftersom hon gärna vill hamna lite snett framför mig när vi går så har vi gått tillbaka lite i träningen där och det är lite bättre redan tycker jag men vi ska nog traggla så här ett tag och skynda långsamt frammåt.
Som avslut så körde vi lite apportering, eller rättare sagt, håll fast. Här har vi börjat om och döpt om momentet så ny tränar vi att hålla fast apporten till kommandot -håll fast. Vi får se om det blir bättre eftersom i det här momentet ingår ju inte att hämta apporten utan bara att sitta still och helt enkelt hålla fast den.

Cindy fick komma ut och träna lite hon oxå. Här var jag lite grym på henne för vi körde linförighet och när vi gått ett tag så tvingade jag henne att gå mellan mig och Maria som hon så gärna hade velat hälsa på ganska så jätte mycket, men se det fick hon inte utan hon skulle minnsann gå fot med kontakt och hon släppte den bara två korta stunder när sonen Morris var fram och nosade lite snabbt på henne, så det fick hon klart godkänt för.

Tissla fick komma ut som sista hund för dagen och vi tränade lite hopp genom någon ring som en hade med sig. Kul sa Tissla det kan jag göra fler gånger.
Sen gjorde vi en platsliggning där Tissla fick börja lära sig att ligga med hakan i backen och det gjorde hon riktigt bra så det är bara att fortsätta lite försiktigt så det inte blir någon konflikt i det. Vi provade oxå att krypa en liten bit, mest bara för att kolla om hon kunde tänkas krypa på det underlaget (asfalt med lite småsten) och det var inga som helst bekymmer så det nöjde vi oss med att göra lite lite granna.
Sen när jag hade lite extra ögon så fick dom titta när vi gjorde fjärrdirigering från ligg till stå, som vi precis börjat med, för att sen om hon flyttar fram något eftersom hon gör dubbelsteg med baktassarna när hon reser sig. Det var någon cm hon flyttade sig men inte mycket men fick tipset att gå mot henne när jag kommenderar stå och det fungerade ända tills dom ville se hur det såg ut när jag gjorde lika som tidigare, sen ville hon bara sitta när jag klev emot henne. Men vi får träna vidare på det hemma så löser det sig nog.

Inga kommentarer: