torsdag, januari 10

Kvällsträning i Hertsjö

Torsdag igen och dax för lite mer lydnad.
När jag kom fram till ridhuset så var det bra fullt med bilar så det var ganska svårt att hitta någonstans att parkera men till slut så hittade jag en plats som tur var men jag började fundera hur många det var som skulle träna ikväll om det ens var någon idé att försöka. Men det visade sig att det var agilityfolket som inte hunnit därifrån än så det blev alldeles lagomt med folk som skulle lydnadsträna ikväll.

Först ut ikväll blev Nypa som fick börja med att bara vara där inne en stund och sen hälsa på lilla Elsa som inte var så läskig som de andra stora hundarna. Sen tränade vi lite linförighet och man blir förvånad över vad duktig hon har blivit bara så där helt plötsligt.

Soda sen fick oxå börja med att bara vara där inne en stund men sen kunde jag inte hålla mig utan tränade lite linförighet med henne med. Med Soda har jag just inga krav eftersom vi inte riktigt kommer överens när vi tränar men det gick lite bättre idag faktiskt och hon tog något steg brevid mig och satte sig sen när vi stannade ibland med lite hjälp och ibland utan.

Cindy började med att få vara osocial, något som hon är väldigt dålig på men som tur var så hjälpte Hemköps-Helena till lite där och tryckte ner Cindy en gång när hon hoppade på henne och det var allt som behövdes för sen försökte Cindy inte något mer med det.
Sen blev det lite linförighet som var tokbra för att vara Cindy. Fin kontakt, inget nosande i backen och jag kände hur hon viftade på svansen hela tiden...Kul.
Sen gjorde vi något läggande under gång och det var ganska så segt men hon gjorde det så det är ju ett framsteg. Som avslutning så gjorde vi några inkallningar och där behöver det nog tränas lite ingångar för det behövde hon lite hjälp med för att komma rätt.

Michelle började jag med fritt följ men insåg att vi nog skulle börja med något annat då hon var så laddat och pep en massa så vi körde några inkallningar så hon fick göra sig av med den där explosiva energin. Michelle har bra fart på inkallningarna men mycket sämre avslut och det är det domarna drar på jämt eftersom hon gärna hoppar upp på en när hon kommer. Men det är bara när hon kommer med fart på avstånd och inte när man tränar ingångar separat, men säger man fot när hon är på ungefär det avståndet hon brukar hoppa på så blir det en mycket bättre ingång så jag tror att vi ska köra så ett tag och testa av ibland.
Apporteringen är ju inte heller den bästa för oss eller rättare sagt att hålla i apporten i stilla stående läge, så vi passade på att träna lite håll fast och det får vi nog fortsätta träna på ett tag till skulle jag tro. Som avslutning sen så gjorde vi ett nytt försök på fria följet och nu gick det lite bättre och lite tystare. Michelle har en tendes till att hamna lite för långt fram när vi går så jag tror vi ska gå tillbaka lite och träna mycket position ett tag framöver.

Sist men inte minst var Tissla och vi började som vanligt med metallapporten och idag så var det väldigt mycket strul med den, är lite osäker på om det har med ridhus-underlaget att göra för hon brukar ju inte heller vilja apportera träapporten i ridhuset heller men det går bättre ute på gräs. Men jag gav mig inte utan hon skulle åtminstone lyfta på den i alla fall och det gjortde hon till slut efter mycket stök.
Vi tränade lite stegförflyttningar oxå och där är det nog svårast att backa och steg åt vänster men det var fullt godkänt för den här gången.
Rutan som inte gick så speciellt bra när vi tränade den senast gick mycket bättre idag och hon hade inte svårt att hitta dit jag ville ha henne, men däremot så ville hon ta flera steg mot mig när jag sagt åt henne att stanna så då hamnade hon utanför rutan flera gånger bara för det.. hm. Vi får se om det bara var den här gången eller om hon tänker fortsätta med det och då får vi ta tag i det.
Sen avslutade vi med att träna lite fjärrdirigering men bara ligg-stå förflyttningen på nära håll och det har hon lärt sig förvånande snabbt men nu får vi nog tänka mycket på att man inte ska röra sig en mm frammåt utan stå kvar på samma ställe. Är lite osäker på om Tissla rör sig frammmåt eller inte eftersom hon trampar till med baktassarna ungefär som att hon ska ställa dom i "hörnen", jag får nog be någon kolla på det från sidan så jag vet så det inte blir något tok.

Inga kommentarer: