lördag, mars 15

Lydnadstävling i Söderala

Idag var det dags för årsdebut i lydnaden för collie-fröknarna och det var i Ringnäs ridhus i Söderala som Bollnäs BK hade arrangerat det den här gången.
Innan vi åkte dit så var vi iväg till Lottefors en vända för att släppa ut dom hästarna och göra klart stallet där så det bara var att plockan in dom när dagen var slut. När vi var där så passade jag på att göra en platsliggning med båda två när jag var ut till hagarna med hö och sen passade jag på att göra lite motivationsövningar med Tissla när stallet var klart strax innan jag skulle åka så det var en pigg och välmotiverad som jag stoppade in i bilen igen.

Det var Tissla som fick börja idag med sin klass eftersom dom tog klass 1 sist.
Platsliggning 10 - Hon hade legat lugnt och snällt där inne, och jag som undrade om jag var lite för snäll med kommandot när jag lämnade henne.
Fritt följ 7 - Jag hade fått igång henne ganska så bra så hon var pigg och glad och då passade hon på att tränga lite grann och det kom även lite ljud.
Läggande 6 - Trodde inte att hon la sig så jag klämde i med ett till ligg, men det står bara sent läggande i komentarerna.
Inkallning med ställande 10 - Det här momentet är det jag är nöjdast med på hela dagen för det har vi jobbat hårt med. Hon kom med bra fart och när handen kom upp så stannade hon direkt och väntade på sin boll, men då kom det en till inkallning och då såg det ut som att hon tänkte -aha den kommer bakom matte så då laddade hon lite till men när den inte kom där heller så gjorde hon en jätte fin ingång istället.
Sändande med ställande 10 - Finns inte mycket att säga, jag riktade, väntade, skickade, sa stanna, klart.
Apportering 6 - Eftersom att jag har en hund som inte gillar att apporter i ridhus pga underlaget och tycker att man istället ska gräva ner dom då så är jag väldigt nöjd över att vi fick nått poäng överhuvudtaget i det här momentet. Det var lite stök och bök innan hon motvilligt tog upp den grusiga apporten och kom med den.
Fritt hopp över hinder 9 - Hon hoppade över fint och satte sig jättebra men sen hade hon inte riktigt tid att vänta på klartecken att hoppa tillbaka så jag fick ryta i ett till sitt till henne och då väntade hon en stund till.
Helhetsintryck 8,5 - Jag hade äntligen min vanliga pigga Tissla med mig idag och inte den där slöa hunden som vägrar gå ut på morgonen.
Vi fick ihop 169,5 poäng och därmed vårat andra första pris!

Sen var det klass 1 och Michelle's tur att prova lyckan i ridhuset.
Platsliggning 10 - Hon låg lugnt och snällt och det var ingen tendens till att kliva upp, men jag kan lova att jag var bra nervös.
Tandvisning 10 - Michan var bra sugen på att hoppa lite på domaren och hälsa ordentligt men när hon inte fick det så satt hon väl lugnt då och väntade på att han skulle kolla klart i käften.
Linförighet 6,5 - Hon var inte helt fokuserad i början utan spanade runt lite grann så hon missade att hon skulle sitta i första halten så det fick jag säga åt henne och då kom det lite pipljud från henne men det blev bättre efter en stund. I språngmarschen så tyckte hon det var så kul att hon bara måsta hoppa lite på mig och fick kopplet runt benen men det var så kort bit kvar på programmet så hon fick väl gå så en liten bit.
Läggande 8 - Här glömde hon bort lite grann vad det var vi höll på med så hon flöt ut lite i början av transportsträckan så jag gick säga åt henne att det var fot vi gick och då kom det lite pip igen men sen gjorde hon ett bra läggande.
Inkallning 9,5 - Här har vi jobbat hårt med ingångarna så vi skulle slippa att hon använder mig som stoppkloss när hon kommer i full fart och det visade sig att det faktiskt funkade bra med den träningen för det var inget hopp på mig den här gången, däremot så satte hon sig snett då istället.
Ställande 10 - Det här är ett moment som Michan gör hur bra som helst och det märktes tydligt idag.
Apportering 8 - Trodde verkligen inte att hon skulle lyckas hålla apporten tiden ut för det var verkligen löst hon höll i den, plus att hon inte hade huvudet still. Men hon höll apporten tiden ut och hon satt kvar på samma ställe.
Hopp över hinder 9 - Den här gången så tyckte Michan faktiskt att hon varit så duktig så länge och det var ju så lockande, så hon måsta göra ett litet skutt på mig innan hon satte sig vid sidan... Vad kan man säga, hon är ju faktiskt bra söt ändå.
Helhetsintryck 8,5 - Hon var bra duktig idag även om det var lite pipigt och lite ofokuserat till en början men det tog hon igen och lugnade ner sig och då gick det mycket bättre.
Michelle lyckades få ihop 175 poäng! och då fick även hon sitt andra första pris!

Summa av alltihop blev då 2 st 1:a pris och 2 st 2:a placeringar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Härligt Carro med 2 st 1:a pris! Ett stort grattis från mig och Tifa.