tisdag, mars 11

Hagen fungerar den med

Idag så passade jag på att träna lite grann med båda collie-fröknarna i hästarnas beteshage och den hade tinat fram ganska så bra förutom några fläckar där det var lite halt så man fick ta det lite försiktigt ibland.

Michelle började jag med att försöka få in i positonen och vara tyst för det var väldigt mycket ljud på henne men jag tror det kan ha lite att göra med att hästarna gick alldeles brevid. När hon satte sig i positionen och var tyst så passade jag på att kolla av hur hon gjorde när vi gick en bit så vi gick en kort sväng med några halter och svängar hit och dit och det gick väldigt bra så det var jag väldigt nöjd med så det lämnade vi ganska så snabbt.
Det blev två inkallningar som oxå gick väldigt bra så det ville jag inte göra nå fler gånger så det fick räcka med det.
Som avslutning så blev det lite hålla i apporten och där blev jag glatt överraskad för hon höll i apporten ända tills jag tog den även om hon höll den ganska löst och det var lite tugg men det tar jag så länge.

Tissla fick träna lite linförighet men vi fick börja med att träna sitt för hon ville minsann inte sätta sig där för det var ju blött! Hon som aldrig annars brukar bry sig över att det är vattenpölar och sånt men nu kom det... När jag övertygat henne att man faktiskt kunde sitta där så gick det ganska så skapligt, det var inte bra men jag får vara nöjd för dagen.
Det blev ett läggande under gång och det gick snabbt och smärtfritt så det tjatade vi inget mer om så vi gjorde en inkallning med ställande och då fick bollen flyga direkt och det blev ett helt ok ställande så efter lite lek så bytte vi till rutan. Ett skick var allt som behövdes idag. Pekade en gång åt henne vart hon skulle och väntade sen en stund tills hon var fokuserad på rutan och sen fick hon kommandot och sprang rakt fram precis dit hon skulle.
Vi avslutade sen med två apporteringar, en med apporten i vinkel mot mig som gick väldigt bra och sen en tävlingsmässig apportering och den var jag väldigt nöjd med för det var bara pang ut och ta apporten och inget lek överhuvudtaget. Däremot så var det lite dålig fart både ut och in men det tror jag mer beror på underlaget för det var ju lite småhalt lite här och där så hon tog det lite försiktigt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad kul !!!

Jag vill också träna vid hästarna... eller PÅ hästarna vore ännu roligare !!!!