söndag, mars 16

Appellspår och brukslydnad

Idag så var det tävlingsledar utbildning igen med teori och praktik i appellklass spår.
Vi fick kommendera ut varann i skogen för att kolla att vi visste vad vi skulle säga och förklara. Sen så fick några av hundarna gå spåret efteråt och eftersom Michelle inte tävlat i appell och ska ut i appellen någon gång iår så fick hon gå ett spår.

Hon verkade lite ofokuserad i början och traskade bara på men det blev lite bättre efter en stund även om jag tyckte att hon kunde vara lite mer noggrann. Men hon hittade alla pinnarna och kom så snällt med dom till mig så det var jag jättenöjd med och sen fick hon lite problem med sista vinkeln där hon gick lite för långt, men hon löste det själv efter ett tag eftersom jag inte kunde hjälpa henne med det för jag kom då inte riktigt ihåg var jag hade gått och då är det bara att lita på hunden.

När vi var klara med appellspåren för dagen så fick vi från Bollnäs och Edsbyn göra morgondagens övning så vi slapp åka till Ljusdal imorgon och därmed sparade in en resa.
Vi fick kommendera två program, appell eller lägre och högre eller elit.
I appellklass så fick Tissla var testhund och jag tycker att hon skötte sig riktigt bra och jag blev riktigt imponerad över att hennes framförgående fungerade så bra som det gjorde (stoppen bättre än förut) med tanke på att det är över ett år sedan vi gjorde det momentet.

Inga kommentarer: