onsdag, april 8

Träningsgruppen

Ikväll så hade vi lite lydnadsträning igen och med full fart på eftermiddagen i lagårn så hann jag precis.

Michelle fick börja med att prova lite apportering med tungapporten på 1kg. Jag tänkte prova om hon kan hålla apporten lite bättre om det är lite tyngd i den. Hon tyckte den var lite äcklig när den var lite tung så hon blev lite tveksam om hon verkligen skulle hämta den, men när vi backade tillbaka lite i apporteringsträningen så var det inga problem men jag tog emot den när hon stog framför mig för säkerhets skull så hon inte skulle tappa den på någon tass så här i början.
Sen gick vi över till lite linförighet med kortkopplet så jag visste var jag hade henne. Jag måste bara säga att hon har fått mycket bättre position nu faktiskt så jag är riktigt nöjd. Vi provade lite stegförflyttningar och vändningar på stället och det klarade hon galant men där kan vi finslipa lite mer men man måste ju börja nånstans.
Sen provade vi lite fjärrdirigering på sitt och ligg men lilla fröken tyckte det var lite för blött i backen så hon ville knappt ligga så vi bröt och gjorde något annat istället eftersom jag inte vill träna på sega lägganden, det tar vi en annan dag istället.
Så vi avslutade med lite inkallning med ställande och där provade jag med både röst kommando och med bara handtecken. Det var inget fel på ställandet på rösten men det blev mycket snyggare med handtecknet, en riktig tvärnit så vi kör nog vidare på det.

Sen fick en överladdad Tissla komma ut en sväng och det märktes att hon tyckte det var kul för det var full fart hela tiden.
Man kan väl inte riktigt säga att det var organiserad träning för henne men roligt hade hon.
Vi började med rutan och där var det spring i benen och rätt hittade hon på första försöket, men sen så flippade hon ut lite och började ställa sig framför och bredvid och när jag försökte styra in henne så skällde hon och såg allmänt tok-lycklig ut och la sig så man kunde inte göra annat än att skratta åt henne, hon hade bestämt sig för att det var ligg hon skulle träna på ikväll så vi körde vidare på det. Jag skickade ut henne en bra bit från mig och på vägen tillbaka så sa jag ligg och där la hon sig och då provade vi lite fjärrdirigering med ett avstånd på 10-15m eller vad det blev, helt okej tyckte hon. Men ställandet har vi inte lyckats med att hon ska stå kvar på samma ställe men det kommer väl det med men inte den här gången, men reste sig det gjorde hon.
Det blev mycket bus och tok för Tissla ikväll men roligt hade hon och det är ju det hennes träningar går ut på för tillfället sen att det blev en massa tok får väl jag ta på mig eftersom jag inte styrde upp det hela men det var lite svårt när man själv hade svårt att hålla sig för skratt.

Inga kommentarer: