tisdag, april 15

Lydnad i Söderhamn

Idag så följde jag med Jessica och Wenche till Söderhamn för att träna på ett nytt ställe eftersom det är ganska så bra att göra det ibland oxå.
Söderhamn var ganska tidiga med att börja med tisdagsträningar jämfört med oss i Bollnäs så det gäller att passa på, sen var deras planer framtinad ur snön och inte lika plaskiga som våra.

Michan fick börja idag och vi tränade först på lite koncentrationsövningar där jag backar ifrån henne med leksaken som hon sen antingen får hinna ta eller missa beroende på om hon håller koncentrationen och det gick ganska så skapligt men jag märkte att jag inte kan ställa så jätte höga krav där än utan det blir korta pass med korta stunder full koncentration.
Sen tränade vi lite positoner med att följa godis och det är inte så lätt som det ser ut att styra med en godis men det behöver väl jag träna på mer så vi får väl fortsätta lite så jag får in snitsen på det hela.
Vi avslutade sen vårat pass med en platsliggning och det gjorde lilla fröken alldeles strålande för hon låg lugnt och fint.

Sen var det Tisslas tur att få komma ut och träna en sväng. Vi började med lite liggövningar där hon skulle koncentrera sig på att ligga kvar även om jag drog i kopplet och efter en liten stund så förstod hon vad det hela gick ut på och stetatde emot när jag drog så det var jag väldigt nöjd med. Så vi utökade svårigheten med att hon skulle ligga kvar även om jag höll en godisbit ovanför henne eller var godisbiten nu var så skulle hon oxå ligga kvar. Det var lite svårare för godis är gott tycker Tissla men även det fixade hon efter en liten stund.
Då övergick vi till att träna på att följa godis i mattes hand så hon kom in i rätt positon och sen när vi fixade det så övergick vi till att träna kontakten dom första stegen i fria följet som hon har lite svårt för men det tog inte många gånger innan hon hade alldeles lysande kontakt redan från början.
Det blev lite kryp oxå där jag försöker få henne att inte krypa förbi och framför mig och det gick väl lite bättre än vad jag hade räknat med men det är långt ifrån bra än men vi ska väl ha något att träna på.
Vi avslutade sen med lite apportering med fokus på farten in, men det blev lite slarvigt men det tar vi en annan dag nu hade vi mest bara lite roligt med träklossen.

Inga kommentarer: