lördag, september 27

Appellspår i Järvsö

Idag så åkte jag och Michelle för att prova lyckan i Järvsö efter förra veckans otur.
Dagen började med att vi sov över och vaknade när vi tänkt att vi skulle åka, alltså 5.45 men 6.05 så rullade bilen ut på vägen för att lämna av Tissla som skulle få umgås med "mormor" idag och bli lite bortskämd (det blev hon).

Väl framme i Järvsö (vi kom i tid) så blev det samling och lottning och vi fick spår 2 idag som visade sig vara på samma ställe där jag tävlade appellen med Tissla för två år sen men den här gången så var det spåret brevid men ändå.
Efter en dålig start så tog Michelle upp spåret och spårade hur bra som helst och kom med första apporten riktigt fint. Sen fortsatte vi och det blev vinkel och den tog hon hur bra som helst så jag blev alldeles förvånad över vad fint hon spårade. Strax därefter så stannade hon och nosade runt på samma ställe en stund och sen tittade hon på mig och sen tittade hon i backen men sen fortsatte hon med spåret så jag kollade medans jag gick där hon hade stannat och där låg andra apporten så den tog jag upp, trodde inte den låg så nära vinkeln men tydligen (domarna såg att hon markerade platsen tydligt åt mig där den låg som tur var). Sen kom vi till nästa vinkel och där tyckte jag att hon skulle bevisa för mig att vinkeln verkligen var och det gjorde hon och drog med mig frammåt mot slutet som hon snart fick nys på i näsan och fick ett extra drag i linan innan hon dök på den och kom lyckligt springande med den i munnen för att få äta lite godis och busa... Duktig Michelin!

Sen åkte vi tillbaka till klubben för att fika lite och vänta på budföringen som idag inte gick lika bra som förra gången. Hon sprang jättefint till mottagaren men när mottagaren sa fot till henne så vände hon och sprang tillbaka till mig. men innan hon vände så gjorde hon det kalas bra så då har man lärt sig det till nästa gång...

Sen blev det platsliggning och lydnad. Jag blev lite nervös ett tag på platsliggningen för det såg ut som att hon funderade på att resa sig ett tag men då var det en annan hund som klev upp och gick till sin matte så då glömde hon bort sina egna funderingar och låg kvar. phu...
På lydnaden sen var hon lite trött, så hon var lite seg och inte lika ärttig som hon brukar vara men hon gjorde allt jag bad henne om så jag kan inte vara annat än nöjd med henne. Men jag är mest nöjd med apporteringen och hoppet framför allt. På hoppet så hoppade hon fint ut men sen la hon sig väldigt snett brevid så jag trodde aldrig att hon skulle hoppa tillbaka eftersom den där höjden är lite läskig tycker hon, men hon hoppade tillbaka men då tog hon stöd av hindret. Det är fortfarande ett stort steg frammåt tycker jag att hon valde att hoppa tillbaka från det läget.

När poängen sen var räknade och prisutdelningen varit så kan vi stolt säga att nu är vi uppflyttade till lägreklass spår!

linförighet 8,5-8,5
framförgående 7-7
platsläggande 9-9
inkallning 9,5-9,5
apportering 8,5-9
hopp 0-0
Summa lydnad 170

budföring 0-0
spår 9-8,5
Summa special 61,25

Totalt 231,45 poäng

2 kommentarer:

Anonym sa...

STORT GRATTIS !!!

Anonym sa...

Super Grattis, kul!
Nu har vi nästan flyttat färdigt, så då kanske jag tar mig i krage3n och tränar lite oxå...:-)