onsdag, maj 6

Sök & Spår

Idag var det dags för sökträning igen så jag passade på att åka dit lite tidigare så jag hann lägga lite spår oxå.

Soda och Nypa fick ett varsitt ganska kort spår med någon sväng och en boll som slut.
Soda hittade sitt spår själv så jag bara kopplade om till selen så var det bara för henne att tuta och köra. Hon gick för det mesta i spårkärnan men ibland så gled hon iväg men jobbade tillbaka snabbt till spåret. Jäklarns vad noggrann hon var.

Nypa hittade sitt spår hon oxå men där var det lite yrare och mycket vindning istället för att jobba med nosen i backen. Hon gick väldigt mycket brevid spåret och hade väldigt bråttom och hoppade fram i skogen så det får vi ta och jobba lite på.

Michelle fick ett längre spår med lite svängar hit och dit med två pinnar och två bollar. Hon hade bra drag i linan direkt precis som jag vill ha och visade tydligt att hon hade spåret i näsan. Hon spårade bra till tredje grejen och där tabbade jag mig med att tappa bort spårriktningen lite under belöningen så jag släppte på henne lite snett brevid spåret och hon gick glatt iväg och sen upptäckte jag att det inte var riktigt rätt så vi gick tillbaka en bit där jag visste att spåret gick för där hade jag hängt en snitsel. Så nytt påsläpp och sen spårade hon en bit till och sen börja det strula lite, det ser ut som att hon spårar men det är väldigt yrsligt så man vet inte om hon har spåret i näsan eller inte och hon talar inte om det ordentligt i linan heller för håller man emot lite då så börjar hon leta något annat och slå i linan. Efter mycket snurrande och yrande från Michan så lyckades hon till sist hitta tillbaka till spåret och då blev det lite mer drag i linan men det kunde gärna vara lite mer drag när hon säger att -här går spåret så då följer du med där bak. Men hon hittade slutet och blev glad över att få busa med bollen för det är ju bara så skoj.

Tissla fick sitt sökpass och det var hon nöjd med även om hon var lite avundsjuk på de andra när dom fick gå ut och spåra och inte hon.
Det blev raka hitta övningar idag så kunde jag fortsätta träna på återgångarna.
Tissla gjorde precis som jag ville idag, sprang rakt ut där jag ville och sen gick hon med mig ut till stigen utan att springa ifrån mig. En gång gick hon före mig till stigen men då var det bara för henne att komma tillbaka men sen gick hon fint brevid.

Inga kommentarer: