tisdag, januari 13

Lydnad med träningsgruppen

Ikväll så var det dax för lite lydnadsträning igen efter ett lååångt uppehåll (det är välbehövligt med lite vila mellan säsongerna).
Jag nöjde mig med att bara ta med mig Michelle ikväll eftersom Tissla fortfarande löper så hon slapp störa grabbarna för mycket.
Jag och Michelle började med att träna lite inkallning för att få bort lite av den där explosiva energin som hon brukar ha i början av träningspassen.
Först så gjorde vi bara släta inkallningar med boll åt sidan och efter ett par sånna så testade vi av om det blev hopp in på matte men det blev det inte, lite långt ifrån satte hon sig men det köper jag för tillfället. Sen tjuvade hon lite och smög lite efter mig så då blev det lite sitta kvar övningar och det fixade hon riktigt bra när jag var tydlig med att hon skulle sitta kvar och dom få gånger hon klev upp så blängde jag på henne ordentligt och morrade lite innan vi började om. Det köpte hon snabbt så vi fortsätter med det och försvårar lite nästa gång.
Sen blev det lite linförighet med fokus på position och jag måste säga att jag blev glatt överraskad för den har blivit mycket bättre (det har nog gjort rätt mycket med dom korta passen lite då och då inne) och inte ett enda pip! Men jag använder kortkoppel så hon kan få lite hjälp med att inte komma för långt fram. Det blev lite kontakt/koncentrations träning oxå då vi bara gick rakt fram där hon skulle hålla kontakten och även det funkade riktigt bra även om hon ibland släppte och kollade lite runt omkring sig på de andra som tränade.

Sen blev det dax för lite fika som Kerstin hade med sig. Verkligen inte dumt med lite kaffe när man var lite frusen av blåsten. Så det blev lite fika och surr en stund och då fick hundarna passa på att ta igen sig lite inför platsliggningen.

Lite stök blev det innan platsliggningen för Michelle, jag misstänker att hon trodde att vi skulle göra något annat för när jag kopplade loss henne så ställde hon sig upp, men satte sig igen när jag sa åt henne, sen blev det ett ganska så segt läggande men okej då hon la sig iaf.
Hon låg lugnt och fint, lite vädrande med nosen men inte på värsta viset. När hon legat ett bra tag och såg ut att ligga lugnt och avslappnad så gick jag tillbaka och berömde henne och då märkte jag att hon frös lite så hon fick ställa sig upp och bli klappad istället, min lilla naken-collie.

Sen fortsatte vi med lite läggande under gång med nos mot näsa. Ganska så sega läggningar och hon vill gärna lägga sig genom att sätta sig först så vi får ta och träna in tekniken i ligg från stående så blir nog det bra oxå.
Sen testade vi lite ställande, lite segt även där men vi ska ju ha något att träna vidare på så allt ska inte funka klockrent.
Vi avslutade sen med lite huvudträning där Michelle fick leta upp startpositionen själv medans jag flyttade lite på mig och oftast åt vänster eftersom hon har svårast med att hitta positonen där och sätter sig oftast lite snett. Men hon jobbade på bra och det var inte många hopp-och-skutt-förflyttningar, utan hon använde sin bakdel (!) och flyttade runt den även om hon provade att snurra på den sittandes ibland men eftersom det blev dåligt betalt då lyfte hon lite på den istället.

Nu har vi en mycket nöjd Michelle som ligger och vilar i sin bädd brevid soffan. Äntligen fick man använda huvet igen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Härligt med lite gruppträning i lydnad igen!

Underbart med fika!!!

Kan man göra någonting roligare en tisdag kväll??

( programmet var på tv4+ och var inte någonting att se)